BartT4T.reismee.nl

Jambo uit Kenia

Jambo!

Tijdens onze vlucht begon het avontuur in Afrika. Wehadden we een prachtig uitzicht op de de Sahara en de rivier de Nijl. Na de goede vluchten; de pont over de Mombassa rivier en de hobbelweg naar het hotel werden we vannacht verwelkomt met een warme maaltijd en een goed glas wijn.

Na een korte nacht hebben we twee primary-schools (basisscholen) bezocht. De scholen hadden ieder meer dan 1200 leerlingen. Er zijn zowel moslims als christenen (leerlingen en leerkrachten) Dat is echter niet zo'n issue hier. Deze groepen leven zonder problemen samen.

Er zittengemiddeld 60 leerlingen in een groep. (allemaal in schooluniform) Sinds aan aantal jaar is in Kenia de leerplicht ingevoerd. Daarom is het aantal leerlingen explosief gestegen, maar het aantal leerkrachten niet. Deze scholen zijn gratis, maar de ouders dragen wel bij aan het onderhoud van de school en betalen de extra leerkrachten die niet door de overheid worden gefinancierd.

De school werd geleid door de headteacher. We werden in het kantoor van de headteacher verwelkomt. Wat een enthousiasme en wat een energie. We hebben met veel bewondering een rekenles bekeken in groep 5. Een best lastige som: 1 5/8 - 5/6.

Een van de teachers vertelde dat ze een aardrijkskunde project hadden gedaan. Ze hadden een vulkaan nagemaakt (Kilimandjaro) en er naambordjes bij geplaatst (krater - lava - magma) Ik moest even denken aan De Trimaran: Thematisch-Bas onderwijs in Kenia!

Opvallend zijn de talking walls. Dit zijn educatief beschilderde muren met bijvoorbeeld landkaarten of de werking van het menselijk lichaam. Opvallend was de talking wall over weerbaarheid en drugsgebruik.

Nu zit ik op mijn laptop mijn blog bij te werken met uitzicht op palmbomen en de Indische Oceaan in het luxueuze hotel. Een groot contrast... maar wel fantastisch!

Morgen brengen we een bezoek aan het hoofdkwartier van T4T hier in Kenia.

Spreuk vd dag (hing in het kantoor van de headteacher): ‘You are the window trough which we can se the future!'

marieke

Hoi bart, wat leuk om je blog te lezen. En uiteraard heel herkenbaar! Geniet maar lekker van de tijd in 't hotel, want dat is wel nodig na alle indrukken. En als ik een ding niet mis, zijn het de apen voor je deur! Ik kijk al uit naar je volgende verhaal! Groetjes marieke

Ciska

Hoi Bart, Wat leuk om je ervaringen mee te kunnen lezen, moet zeggen dat ik ook wel benieuwd ben naar de foto's van je reis, al zeggen foto's natuurlijk nooit zoveel als de ervaring zelf. Die apen voor je deur, geweldig, al dacht je er zelf ws iets anders over. En leuk hoe je toch dingen herkend in de manier van werken, (Bas)
Geniet er nog even van, voor je het weet liggen je zomerspullen weer ver weg in je kast.
Groetjes Ciska ( moeder van Femke)

Esther, Alex, Lieuwke en Minke

He Bart, met veel plezier lezen wij jouw verslagen! Veel plezier nog in Afrika en wij kijken uit naar je ogende verslag!
Groetjes van ons

Piet clowting

Beste Bart
Leuk die verhalen het lijkt mij een belevenis
Prachtige foto 's
Blijf gezond