Laatste workshops en final celebration
Op donderdag en vrijdag hebben we opnieuw workshops verzorgd op een school. Verschillende leerkrachten uit die regio verzamelde zich op deze school. Het was merkbaar dat het T4T project nu al tien jaar actief is. Verschillende leerkrachten waren er bekend mee en hadden al verschillende werkvormen in hun klas toegepast.
De headteacher van deze school had verzuimd de lunch te organiseren. Uiteindelijk is het goed gekomen, want het plaatselijke eethuis verzorgde de lunch. Deze was later dan gepland. Dit had z'n weerslag op groep. Vele hadden niet ontbeten en de warme lunch is de belangrijkste maaltijd van de dag.
Op de tweede dag hebben we de leerkrachten na laten denken over een ideale rekenles. We hebben gezegd dat ze zich moeten voorstellen dat er in 2016 een ‘Kenyan teaching award' wordt uitgereikt voor de beste rekenles. Zij gaan deze winnen. Hoe ziet hun les er dan uit? Wat doet de leerkracht? Wat doen de leerlingen? Het was een groot succes. De leerkrachten hebben veel ervaring en kennis. Ze hebben dit gedeeld en er kwamen prachtige concrete werkpunten uit voort. (terwijl sommige leerkrachten meer dan 100 leerlingen in de klas hebben)
Aan het eind van de dag kwam de ‘zone officer' even kijken hoe het was gegaan en hij heeft een speech gehouden; daar zijn ze hier gek op.
We sloten de dag af met een spelletje ballonentrap. Het was fantastisch. Zelfs de zone officer deed enthousiast mee. Opnieuw een feest en mooie concrete opbrengsten!
Vandaag hebben we de final celebration gehad. Alle leerkrachten die de afgelopen week hebben deelgenomen (meer dan 300) kwamen bij elkaar om deze week met de Nederlandse leerkrachten feestelijk af te sluiten. In de komende nacht vertrekken we naar huis. Het einde van een prachtige reis!
Op Safari...
Vandaag hadden we een vrije dag. We zijn met een aantal leerkrachten op Safari geweest naar Tsavo East. Vroeg ons bed uit, want het busje vertrok om 5 uur. Het was prachtig. Veel dieren gezien: Olifanten, Nijlpaarden, Giraffen, Zebra's en zelfs een Cheetah. Het was wel even spannend, want een olifantenstier vond ons niet zo aardig en kwam boos op ons af... (Kijk maar naar de foto) Wat een prachtige omgeving. Een werelddag! Morgen weer aan het werk op een andere school.
Leerlingeblog: rennen voor een aap!
Vandaag naar een school gegaan die heel ver weg was. De weg er naar toe was zanderig en heel hobbelig. Er liepen allerlei apen op de weg en de olifanten wonen ook in dat gebied, maar we hebben ze niet gezien (hun poep wel)
De kinderen op school vonden het wel vreemd om ons te zien. Wij hebben de hele dag met de leerkrachten gewerkt, maar ook met de leerlingen gespeeld. Ze hebben jullie klassenfoto bekeken. Ze vonden het maar weinig kinderen.
Toen ik terug was in het hotel, liep ik met een broodje langs het zwembad. Toe kwam er plotseling een grote baviaan uit de bosjes die wilde mijn broodje stelen. Van schrik ben ik hard weggerend!
De workshops
Gisteren met een Matatu (openbaarvervoer busje) naareen Gospeldienstgeweest. Was heel bijzonder! Veel zingen en dansen. Wat een belevenis!Ook de matatu was een hele ervaring. Met 23 mensen in een busje; een klap op het dak betekent dat je eruit wilt; je betaalt aan de conducteur die uit het raam hangt...
Vandaag hebben we op scholen workshops verzorgd. We zijn om 7 uur vertrokken naar de school. De weg ging langs zandpaden door het olifantiengebied naar een afgelegen dorp. De weg door Shimba Hills was prachtig! De chauffeur wist minder goed waar het was dan hij zei. Maar dat mocht de pret niet drukken.
De school heeft 350 leerlingen. Sommige gaan 's ochtends naar school, andere 's middags. (de school is anders te klein) Daarnaast blijven een deel van de leerlingen slapen op school.
We hebben tijdens de workshops kennis gemaakt met 16 zeer inspirerende leerkrachten van verschillende scholen uit de regio. Het zijn harde werkers die veel passie in hun werk stoppen. Onze workshops hebben ze met elkaar in contact gebracht. Ze spreken hier niet over problemen maar over challenges. Wij kunnen ook veel van hun leren: van weinig veel maken! (net scouting!)
Tussendoor hebben we kleine rekenspelletjes gedaan die ze in hun eigen klas kunnen doen en die weer wat energie gaf om in de warmte verder te gaan. Ik heb nog met veel leerlingen een balspel gedaan op het schoolplein. Ze vonden het eerst heel spannend en durfde niet met zo'n witte te spelen. Later waren ze super fanatiek!
De lunch bestond uit rijst met geit. Best lekker! Morgen gaan we opnieuw door de bush naar deze school. We gaan dan met een bijzondere werkvorm concrete doelen formuleren m.b.t. het rekenonderwijs voor de komende periode.
Voor de leerlingen: op de markt
Hoi,
Vandaag zijn we in een dorpje geweest. Het dorpje bestond uit een aantal stenen huizen en veel huizen van hout en riet. De meeste tijd van het jaar is het hier zo'n 30 graden. In sommige maanden regent het heel veel, dan is een goed dak wel nodig. Onderweg probeerde allerlei mensen ons iets te verkopen. Als je hier iets koopt op de markt, staat er geen bordje hoe duur het is. Je moet over de prijs onderhandelen. Het stinkt wel op de markt. Het ruikt naar verbrand vuilnis en allerlei andere geuren.
We zijn ook op een kleuterschool geweest. Hier komen kinderen van 3 t/m 6 jaar. Ze beginnen dan meteen met lezen en rekenen.
Morgen ga ik naar een kerkdienst waar veel wordt gedanst en gezongen.
Femke:het is hier heel leuk. Maandag gaan we werken op de scholen.
Gr. Meester Bart
De lokale markt
Vandaag zijn we in voor westerse begrippen veel te volle busjes naar het kantoor van Teacher 4 teachers gegaan. Daar hebben we een gesprek gehad met de enige betaalde kracht van T4T: Francis. Hij is de Keniaanse coördinator van dit project. Hij heeft ons een kijkje gegeven in zijn werk en het functioneren van het Keniaanse onderwijssysteem. Als leerkracht beloof je hier bereid te zijn om in het hele land te werken. Je solliciteert hier niet; je wordt (over)geplaatst. Waar je werk is, is je vaderland...
Vervolgens heeft een van de lokals ons rondgeleid door zijn dorp en langs de markt. Een zeer indrukwekkende wandeling, met enthousiaste mensen, irritante mensen (die ons musungu's (rijke blanke) wat willen verkopen), vuil, stank en veel fruitbomen. Onderweg kwamen we langs een kleuterschool, die door de ouders van het dorp was opgezet. Twee enthousiaste kinderen lieten hun school (tje) zien. Leerlingen kunnen hier vanaf hun derde naar toe en beginnen direct met letters en cijfers!
Ten slotte in een restaurant een colaatje gedronken, want coca cola is overal. In het stadje Ukunda hangt een billboard van 8x8 meter! Een bijzonder contrast met wat er in de rest van het stadje is. Het restaurantje stonk naar een groep scouts die gekookt hadden op houtvuur. Gezien de kippen in de keuken denk ik niet dat de smaakpolitie hier langs moet komen. Daarom alleen een cola zonder ijs.
Morgen ga ik met een lokal naar de gospeldienst en bereiden we de workshops verder voor die maandag gaan starten.
Voor leerlingen van groep 6
Hallo allemaal! (Jambo, zeggen de mensen hier)
Het is hier erg mooi en lekker warm. Ik ben vandaag op twee basisscholen geweest. Er zitten hier wel 60 leerlingen in een groep. Alle leerlingen dragen schooluniformen.
De muren van de scholen zijn beschilderd met dingen om van te leren, zoals een landkaart van Afrika. Daarnaast hebben ze hier ook themawerk gedaan: ze hebben van zand en stenen een vulkaan
nagebouwd.
Vandaag moest ik m'n best doen om naar mijn kamer in het hotel te komen, want er zat een aap voor mijn deur. Ik heb m weggejaagd, anders ging die mee naar binnen.
Nu lekker uitrusten. Nog even langs het strand wandelen aan de oceaan. Als je wilt weten waar ik zit: in Ukunda, een plaatsje onder Mombassa vlak onder de evenaar. Zoek maar is op op google earth.
Bedankt voor al jullie leuke reacties,
Groetjes vanuit Kenia,
Meester Bart
Jambo uit Kenia
Jambo!
Tijdens onze vlucht begon het avontuur in Afrika. Wehadden we een prachtig uitzicht op de de Sahara en de rivier de Nijl. Na de goede vluchten; de pont over de Mombassa rivier en de hobbelweg naar het hotel werden we vannacht verwelkomt met een warme maaltijd en een goed glas wijn.
Na een korte nacht hebben we twee primary-schools (basisscholen) bezocht. De scholen hadden ieder meer dan 1200 leerlingen. Er zijn zowel moslims als christenen (leerlingen en leerkrachten) Dat is echter niet zo'n issue hier. Deze groepen leven zonder problemen samen.
Er zittengemiddeld 60 leerlingen in een groep. (allemaal in schooluniform) Sinds aan aantal jaar is in Kenia de leerplicht ingevoerd. Daarom is het aantal leerlingen explosief gestegen, maar het aantal leerkrachten niet. Deze scholen zijn gratis, maar de ouders dragen wel bij aan het onderhoud van de school en betalen de extra leerkrachten die niet door de overheid worden gefinancierd.
De school werd geleid door de headteacher. We werden in het kantoor van de headteacher verwelkomt. Wat een enthousiasme en wat een energie. We hebben met veel bewondering een rekenles bekeken in groep 5. Een best lastige som: 1 5/8 - 5/6.
Een van de teachers vertelde dat ze een aardrijkskunde project hadden gedaan. Ze hadden een vulkaan nagemaakt (Kilimandjaro) en er naambordjes bij geplaatst (krater - lava - magma) Ik moest even denken aan De Trimaran: Thematisch-Bas onderwijs in Kenia!
Opvallend zijn de talking walls. Dit zijn educatief beschilderde muren met bijvoorbeeld landkaarten of de werking van het menselijk lichaam. Opvallend was de talking wall over weerbaarheid en drugsgebruik.
Nu zit ik op mijn laptop mijn blog bij te werken met uitzicht op palmbomen en de Indische Oceaan in het luxueuze hotel. Een groot contrast... maar wel fantastisch!
Morgen brengen we een bezoek aan het hoofdkwartier van T4T hier in Kenia.
Spreuk vd dag (hing in het kantoor van de headteacher): ‘You are the window trough which we can se the future!'