BartT4T.reismee.nl

Laatste workshops en final celebration

Op donderdag en vrijdag hebben we opnieuw workshops verzorgd op een school. Verschillende leerkrachten uit die regio verzamelde zich op deze school. Het was merkbaar dat het T4T project nu al tien jaar actief is. Verschillende leerkrachten waren er bekend mee en hadden al verschillende werkvormen in hun klas toegepast.

De headteacher van deze school had verzuimd de lunch te organiseren. Uiteindelijk is het goed gekomen, want het plaatselijke eethuis verzorgde de lunch. Deze was later dan gepland. Dit had z'n weerslag op groep. Vele hadden niet ontbeten en de warme lunch is de belangrijkste maaltijd van de dag.

Op de tweede dag hebben we de leerkrachten na laten denken over een ideale rekenles. We hebben gezegd dat ze zich moeten voorstellen dat er in 2016 een ‘Kenyan teaching award' wordt uitgereikt voor de beste rekenles. Zij gaan deze winnen. Hoe ziet hun les er dan uit? Wat doet de leerkracht? Wat doen de leerlingen? Het was een groot succes. De leerkrachten hebben veel ervaring en kennis. Ze hebben dit gedeeld en er kwamen prachtige concrete werkpunten uit voort. (terwijl sommige leerkrachten meer dan 100 leerlingen in de klas hebben)

Aan het eind van de dag kwam de ‘zone officer' even kijken hoe het was gegaan en hij heeft een speech gehouden; daar zijn ze hier gek op.

We sloten de dag af met een spelletje ballonentrap. Het was fantastisch. Zelfs de zone officer deed enthousiast mee. Opnieuw een feest en mooie concrete opbrengsten!

Vandaag hebben we de final celebration gehad. Alle leerkrachten die de afgelopen week hebben deelgenomen (meer dan 300) kwamen bij elkaar om deze week met de Nederlandse leerkrachten feestelijk af te sluiten. In de komende nacht vertrekken we naar huis. Het einde van een prachtige reis!