BartT4T.reismee.nl

De workshops

Gisteren met een Matatu (openbaarvervoer busje) naareen Gospeldienstgeweest. Was heel bijzonder! Veel zingen en dansen. Wat een belevenis!Ook de matatu was een hele ervaring. Met 23 mensen in een busje; een klap op het dak betekent dat je eruit wilt; je betaalt aan de conducteur die uit het raam hangt...

Vandaag hebben we op scholen workshops verzorgd. We zijn om 7 uur vertrokken naar de school. De weg ging langs zandpaden door het olifantiengebied naar een afgelegen dorp. De weg door Shimba Hills was prachtig! De chauffeur wist minder goed waar het was dan hij zei. Maar dat mocht de pret niet drukken.

De school heeft 350 leerlingen. Sommige gaan 's ochtends naar school, andere 's middags. (de school is anders te klein) Daarnaast blijven een deel van de leerlingen slapen op school.

We hebben tijdens de workshops kennis gemaakt met 16 zeer inspirerende leerkrachten van verschillende scholen uit de regio. Het zijn harde werkers die veel passie in hun werk stoppen. Onze workshops hebben ze met elkaar in contact gebracht. Ze spreken hier niet over problemen maar over challenges. Wij kunnen ook veel van hun leren: van weinig veel maken! (net scouting!)

Tussendoor hebben we kleine rekenspelletjes gedaan die ze in hun eigen klas kunnen doen en die weer wat energie gaf om in de warmte verder te gaan. Ik heb nog met veel leerlingen een balspel gedaan op het schoolplein. Ze vonden het eerst heel spannend en durfde niet met zo'n witte te spelen. Later waren ze super fanatiek!

De lunch bestond uit rijst met geit. Best lekker! Morgen gaan we opnieuw door de bush naar deze school. We gaan dan met een bijzondere werkvorm concrete doelen formuleren m.b.t. het rekenonderwijs voor de komende periode.