BartT4T.reismee.nl

De lokale markt

Vandaag zijn we in voor westerse begrippen veel te volle busjes naar het kantoor van Teacher 4 teachers gegaan. Daar hebben we een gesprek gehad met de enige betaalde kracht van T4T: Francis. Hij is de Keniaanse coördinator van dit project. Hij heeft ons een kijkje gegeven in zijn werk en het functioneren van het Keniaanse onderwijssysteem. Als leerkracht beloof je hier bereid te zijn om in het hele land te werken. Je solliciteert hier niet; je wordt (over)geplaatst. Waar je werk is, is je vaderland...

Vervolgens heeft een van de lokals ons rondgeleid door zijn dorp en langs de markt. Een zeer indrukwekkende wandeling, met enthousiaste mensen, irritante mensen (die ons musungu's (rijke blanke) wat willen verkopen), vuil, stank en veel fruitbomen. Onderweg kwamen we langs een kleuterschool, die door de ouders van het dorp was opgezet. Twee enthousiaste kinderen lieten hun school (tje) zien. Leerlingen kunnen hier vanaf hun derde naar toe en beginnen direct met letters en cijfers!

Ten slotte in een restaurant een colaatje gedronken, want coca cola is overal. In het stadje Ukunda hangt een billboard van 8x8 meter! Een bijzonder contrast met wat er in de rest van het stadje is. Het restaurantje stonk naar een groep scouts die gekookt hadden op houtvuur. Gezien de kippen in de keuken denk ik niet dat de smaakpolitie hier langs moet komen. Daarom alleen een cola zonder ijs.

Morgen ga ik met een lokal naar de gospeldienst en bereiden we de workshops verder voor die maandag gaan starten.